Andeby-centrum forum

Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Andeby-centrum forum

Et donaldistisk forum, hvor I kan diskutere om Anders And m.m.


+11
Louise
hellevad
duck pride
Behnam
ct5000
Donaldist
soer5523
Jonas
Louiseagent007
August
Clara
15 deltagere

    Don Rosa vs. Carl Barks

    Afstemning

    Rosa eller Barks

    [ 9 ]
    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Bar_left43%Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Bar_right [43%] 
    [ 12 ]
    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Bar_left57%Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Bar_right [57%] 

    Totale stemmer: 21
    hellevad
    hellevad
    Ande-ekspert
    Ande-ekspert


    Antal indlæg : 254
    Point : 11255
    Brugeroprettelse : 09/05/09
    Alder : 26
    Geografisk sted : sønderjylland,danmark

    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Empty Sv: Don Rosa vs. Carl Barks

    Indlæg af hellevad Man 6 Jul - 20:05

    Louiseagent007 skrev:- af de der billeder kan jeg bedst li´ Barks olie maleri. Jeg er ikke vild med hans tegninger til en tegneserie, men de der malerier han laver, de er bare gode.
    er enig med thrine.oliemalerierne er rigtig flotte mens tegneserierne er lidt kedeligere fordi tegningerne i tegneserierne er lidt gammeldags,på en måde.
    ct5000
    ct5000
    And
    And


    Antal indlæg : 113
    Point : 11146
    Brugeroprettelse : 07/04/09
    Alder : 27
    Geografisk sted : Aalborg

    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Empty Sv: Don Rosa vs. Carl Barks

    Indlæg af ct5000 Man 6 Jul - 22:44

    hellevad skrev:
    Louiseagent007 skrev:- af de der billeder kan jeg bedst li´ Barks olie maleri. Jeg er ikke vild med hans tegninger til en tegneserie, men de der malerier han laver, de er bare gode.
    er enig med thrine.oliemalerierne er rigtig flotte mens tegneserierne er lidt kedeligere fordi tegningerne i tegneserierne er lidt gammeldags,på en måde.
    Er det gamle ikke også noget af det bedste inden for Andeby? De tegninger jeg har set Barks lave var rigtig gode. Vil mene min mormor har nogle med ham som tegner.
    avatar
    rap and i andeby
    And
    And


    Antal indlæg : 147
    Point : 11090
    Brugeroprettelse : 31/05/09
    Geografisk sted : Danmark (desværre)

    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Empty Sv: Don Rosa vs. Carl Barks

    Indlæg af rap and i andeby Fre 10 Jul - 16:43

    Jeg synes ikke det er helt fair at sætte et oliemaleri op mod en tegning - det er jo to helt forskellige stilarter! derfor kan jeg ikk ebdømme hvad der er flottest.
    Louise
    Louise
    Anmelder
    Anmelder


    Antal indlæg : 255
    Point : 11219
    Brugeroprettelse : 05/06/09
    Geografisk sted : Danmark

    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Empty Sv: Don Rosa vs. Carl Barks

    Indlæg af Louise Tirs 11 Aug - 20:31

    Det eneste jeg har at sige er, at Andeby klart ikke var som det er i dag, hvis det ikke var for Carl Barks - Punktum!
    Jonas
    Jonas
    Donaldist af 1. grad
    Donaldist af 1. grad


    Antal indlæg : 872
    Point : 91866
    Brugeroprettelse : 07/04/09
    Alder : 28
    Geografisk sted : Danmark

    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Empty Sv: Don Rosa vs. Carl Barks

    Indlæg af Jonas Tirs 11 Aug - 20:33

    Jamen det siger alle - men det har ikke noget med tegnestilen at gøre!



    Jonas
    ct5000
    ct5000
    And
    And


    Antal indlæg : 113
    Point : 11146
    Brugeroprettelse : 07/04/09
    Alder : 27
    Geografisk sted : Aalborg

    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Empty Sv: Don Rosa vs. Carl Barks

    Indlæg af ct5000 Ons 12 Aug - 14:12

    Jeg siger det er mesterligt at kunne tegne med få detaljer og stadig have mange detaljer. Hvis i ikke ved hvad jeg mener så kan jeg ikke forklare det.
    avatar
    Barksisten


    Antal indlæg : 3
    Point : 8401
    Brugeroprettelse : 12/11/12

    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Empty Sv: Don Rosa vs. Carl Barks

    Indlæg af Barksisten Man 12 Nov - 21:06

    Jeg indrømmer, at Rosas sjove detaljer i baggrunden (de minder faktisk meget om de baggrundshistorier med Lille Hjælper, der var i Barks' korte Gearløs-historier) er ret sjove. Men gode onkel Carls historier havde, både lidt ad den man ser i Rosas serier, og en helt anden og, efter min smag, meget bedre. Hvis man har læst historier som "En milliard for en elefant" eller "Hexias heksekunster", kender man til den absurditet, som er fantastisk latterfremkaldende. Desuden synes jeg, Barks har mere på hjerte end Don Rosa, noget der især ses i historier fra guldalderen (som de fleste mener er fra 1947-1954) som "Onkel Joakim på flugt fra sin rigdom", "Skillinger fra skyerne", "De firkantede æg fra Peru", "Bjærgning med bordtennisbolde", "Det magiske timeglas", "Jul i Pengeløse" og "Anders And og den gyldne hjelm". Så er der de meget humoristiske 10-siders, som faktisk er på et meget højt niveau igennem hele Barks' karriere i modsætning til hans lange eventyr, der godt kan svinge en del i kvalitet. "Plat eller krone", "Genialt - men forgæves" og "Skinsygens grønøjede uhyre" er glimrende eksempler på disse korte gag-historier. Dette burde være bevis nok for "den gode tegners" overlegenhed.
    avatar
    Barksisten


    Antal indlæg : 3
    Point : 8401
    Brugeroprettelse : 12/11/12

    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Empty Sv: Don Rosa vs. Carl Barks

    Indlæg af Barksisten Man 12 Nov - 21:22

    Jeg synes også, Barks behandler sin bedste figur, Joakim, meget bedre. Rosa har et overdrevent brug af Gyldne Gulda. Han foreslår uafbrudt, at Joakim gemmer sin sentimentale side, hvorimod Barks kun en gang imellem foreslår en blødere og mere romantisk side til den gnavne forretingsand. Det virker som om, Rosa tror, hver eneste gang man ser en romantisk side af Joakim, vil føles lige så specielt, som en af de få gange Barks viste den side som i "Onkel Joakim på jagt efter guld" (også kendt som "Tilbage til Klondike").

    Sponsoreret inhold


    Don Rosa vs. Carl Barks - Page 5 Empty Sv: Don Rosa vs. Carl Barks

    Indlæg af Sponsoreret inhold


      Lige nu er det Søn 12 Maj - 16:35